de kracht van de context bij hoogbegaafdheid

 

De kracht van de context bij hoogbegaafdheid

Als ouder van een hoogbegaafd kind weet je: het is niet altijd eenvoudig. Je kind denkt sneller, voelt vaak intenser, stelt vragen die je zelf nog niet had overwogen. Maar wat misschien nog belangrijker is om te beseffen: je kind functioneert nooit los van zijn of haar omgeving. De context waarin een hoogbegaafd kind opgroeit, bepaalt in grote mate hoe het zich ontwikkelt, en of het zich gezien en begrepen voelt.

We horen vaak dat hoogbegaafdheid een individueel kenmerk is. Maar de werkelijkheid is complexer. Een kind mag dan wel hoogbegaafd zijn, het is nog altijd afhankelijk van de mensen om zich heen: ouders, leerkrachten, begeleiders en familie. En van de ruimte die het krijgt om zichzelf te zijn.

Want hoe slim, creatief of nieuwsgierig je kind ook is: zonder het juiste begrip en de juiste omgeving kan het worstelen, zich vervelen, zich aanpassen of zelfs helemaal afhaken. Het potentieel zit er wel, maar zonder ‘voeding’ komt het niet tot bloei. Naar een groot deel moeten we zelf op zoek, maar het deeltje ‘chance’ is hier ook zeker niet weg te denken.

Thuis begint het

De eerste en vaak belangrijkste context is thuis. Als ouder kun je veel betekenen. Je leert je kind dat het oké is om anders te denken, dat nieuwsgierigheid een kracht is, dat fouten maken erbij hoort en dat een kritische blik niet arrogant is. Je helpt je kind woorden geven aan gevoelens en gedachten die anderen misschien nog niet begrijpen. De manier waarop jij met je kind praat, ernaar luistert, aanmoedigt en begeleidt, maakt een wereld van verschil.

Op school: elk jaar opnieuw afstemmen

De schoolomgeving is minstens zo belangrijk, en soms ook spannender. Niet elke leerkracht herkent en erkent hoogbegaafdheid of weet hoe ermee om te gaan. Sommige jaren voelt je kind zich gezien en uitgedaagd. Andere jaren kan het vastlopen door onbegrip of gebrek aan differentiatie. We zien te vaak dat het welbevinden voor een groot deel afhangt van de leerkracht waarmee het te maken krijgt. De juiste man/vrouw op de juiste plaats maakt opnieuw een wereld van verschil.

Daarom is het belangrijk om elk schooljaar opnieuw het gesprek aan te gaan. Wat heeft je kind nodig? Hoe kan de school daarin meebewegen? Hoe kun je als ouder en school samenwerken in het belang van het kind?

Communicatie is cruciaal

Jonge hoogbegaafde kinderen zijn gevoelig en denken veel na, maar missen soms nog de vaardigheden om dat met volwassenen op de juiste manier te delen. Zeker op jonge leeftijd is het daarom belangrijk dat jij het gesprek voert. Met de juiste mensen, op het juiste moment. Als ouder heb je vaak het gevoel dat je een ‘curlingouder’ bent of dat mensen dat oordeel over je uitspreken, maar laat dat stukje los en denk in belang van je kind. Niemand anders zal het voor je kind opnemen zoals jij dat kan.

Vanaf een bepaalde leeftijd kunnen kinderen natuurlijk wel meedenken. Dan is het waardevol om hen actief te betrekken bij keuzes en gesprekken over hun ontwikkeling. Autonomiteit is belangrijk voor hen, ze hunkeren naar gezien en gehoord worden. Ook al hoor je hen dat niet luidop zeggen. Maar ook dan kan de omgeving bepalend blijven. Een veilige, ondersteunende context is de basis van waaruit ze kunnen leren omgaan met hun eigen talenten én uitdagingen.

Geen vaste formule – wel aandacht en afstemming

Er is geen standaardaanpak voor hoogbegaafde kinderen, maatwerk is en blijft de maatstaf tot succes. Wat vandaag werkt, kan morgen weer anders zijn. Elk kind is uniek. Daarom is het belangrijk om te blijven kijken, luisteren en bijsturen waar nodig. Een kind groeit elke dag en onze hoogbegaafde kinderen durven dat al eens doen in grote sprongen. Het is belangrijk om dan met ze mee te springen.

Wat vaststaat: zonder een passende context komt zelfs het meest begaafde kind niet tot zijn recht. Of het nu gaat om lesstof, sociale interacties, mindset of emoties; alles is verbonden met de omgeving waarin een kind opgroeit.

Jij maakt het verschil

Als ouder speel jij een centrale rol in de – oh zo belangrijke – context. Door te observeren, te overleggen, vragen te stellen en open te communiceren, geef je je kind de ruimte om te groeien. Je hoeft het niet allemaal alleen te doen, maar jouw betrokkenheid en inzicht zijn onmisbaar.

Een hoogbegaafd kind is meer dan een slim hoofd, het is een mens in ontwikkeling. En die ontwikkeling begint bij een omgeving die begrijpt, ondersteunt en meebeweegt.

 

Wil je meer lezen over hoe jij als ouder de juiste context kunt helpen creëren? Bekijk onze tips, lees ervaringsverhalen of neem contact op voor advies. Samen zorgen we voor een stevige basis.

 

Auteur Lies Thomas 

 

Annelies ‘Lies’ Thomas, mama van 4 puberende meiden, is kind- en jongerenpsychotherapeut (AIHP) en Talentbegeleider (Novilo). In 2024 werd ze businesspartner van Tania Gevaert bij Samen Slimmer Groeien.

Voordien heeft zij meer dan 10 jaar voor de klas gestaan. Lies is co-auteur van het boek Feiten & Fabels, alles wat je moet weten over hoogbegaafdheid (met Tania Gevaert, in press). 

Lies is deskundige in hoogbegaafdheid en zet zich in de praktijk in voor het begeleiden en coachen van kinderen en jongeren. Voor psychodiagnostiek richt zij zich zowel op kinderen, jongeren alsook op volwassenen. Bij Samen Slimmer Groeien is ze vooral actief op de locaties in Hasselt en Turnhout.

Creativiteit is een rode draad doorheen het pad dat ze tot nu toe bewandeld heeft. Ze heeft een basis als muziekpedagoog.

 

 

Deel deze post :

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *