Vraag jij je ook af of je kind kenmerken
van hoogbegaafdheid vertoont?
Hoogbegaafde kinderen in huis? Je hebt een slim kind. Het ontwikkelt vroeg en snel, het valt op onder ander kinderen met een hoog taalgebruik en aparte interesses. Het opvoeden verloopt uitdagend. Je vraagt je wel eens af of je kind wel voldoende uitdaging krijgt op school. Zou je kind hoogbegaafd kunnen zijn?
Je wil er graag tijdig bij zijn. Je wil op voorhand weten of je aan het juiste adres bent. Heel wat ouders vinden het een grote stap om naar ons te bellen om te weten of hun kind al dan niet hoogbegaafd is. Ik bied je hier graag een overzicht van de kenmerken van hoogbegaafdheid. Je vindt meer info over hoogbegaafd opvoeden in mijn boek.
Hoogbegaafdheid in een notendop,
deze kinderen vertonen volgende kenmerken:
- Ze zijn intens in alles: wijs, empathisch, kritisch.
- Ze zijn perfectionistisch ingesteld en kunnen dus diep verdrietig zijn als iets niet luk
- Ze willen alles weten, tot in de puntjes. Ze zijn creatief in het bedenken van oplossingen.
- Ze zeer gedreven in datgene wat hen boeit, deze interesses wisselen regelmatig.
- Ze ontwikkelen vroeg en snel – ze vertonen een ontwikkelingsvoorsprong.
Definitie (bron: Columbusgroup, 1999)
Hoogbegaafdheid is een zijnskenmerk, het vertaalt zich in de mogelijkheid om anders en meer waar te nemen, aan te voelen en te kunnen verwerken.
Het is een asynchrone ontwikkeling: je kind heeft een kalenderleeftijd volgens de productiedatum, de emotionele leeftijd ligt lager of net ook heel hoog, de motoriek komt een beetje achter, de cognitieve mogelijkheden liggen mijlen ver vooruit.
Gewoon slim of toch hoogbegaafd?
Slimme kinderen zijn cognitief sterke leerlingen. Ze behoren vaak tot de TOP 3 van de klas. Ze zijn passend op alle vlakken: interesse, werkhouding, prestatiegericht. Dat is handig, dit kind wordt bevestigd door de omgeving (school, thuis) om meer van dit gedrag te vertonen.
Hoogbegaafde kinderen zijn anders, ze staan kritisch in het leven en zijn gedreven om te weten. Het mag vooruitgaan voor dit kind. Wachten is lastig. De verveling slaat al snel toe bij herhaling (ook al is dat best wel nuttig voor je leerproces).
Zij hebben vaak aanleg in meerdere talentgebieden. Ze denken out-of-the-box, blijven zoeken naar mogelijke oplossingen. Hun werkhouding is kritisch: wat is het nut hiervan?
Hoogbegaafden zijn cognitief sterk, maar ook creatief en oplossingsgericht en ze kunnen dit niet afzetten. Dit kind wordt aangemoedigd om “zich zo normaal mogelijk” te gedragen. (o.a. Gagné, Renzulli)
Checklist hoogbegaafdheid
Uiteraard geldt – net als bij andere lijstjes – dat hoe vaker je ‘ja’ hebt staan, hoe meer je ervan kan uitgaan dat je kind hoogbegaafd is. Toets het steeds even af bij een deskundige, dan neem je de twijfel bij jezelf en je partner weg.
Volgende hoogbegaafdheidskenmerken zie ik bij mijn kind (doorhalen wat niet past):
Mijn kind laat dit kenmerk zien | JA | NEEN |
Intens en gebeten om te weten | ||
Brede, vaak wisselende interesses | ||
Mogelijk onderpresteren | ||
Voortdurende waarom-vragen | ||
Intense beleving en voelen | ||
Lijkt afgeleid, kan toch antwoorden | ||
Gedachten vlot kunnen switchen | ||
Goede focus bij interesse | ||
Al vroeg erg lange taakspanning | ||
Zeer precies, detailgericht | ||
Zeer sterk geheugen | ||
Extreem leergierig | ||
Sterk rechtvaardigheidsgevoel | ||
Hoog taalgebruik, kent veel woorden | ||
Algemeen snelle en vroeg ontwikkeling | ||
Hoge eisen voor zichzelf en anderen | ||
Intens in relaties, vaak gekwetst | ||
Wordt als ‘ouder’ ervaren | ||
Filosofische vragen | ||
Mist aansluiting in leeftijdsgroep | ||
Neemt leiding | ||
Legt eigen spelregels op, vindt die uit | ||
Niet steeds bewust van eigen gedrag | ||
Wijst anderen op fouten | ||
Ongeduldig met leeftijdgenoten | ||
Zorgzaam met jonge kinderen | ||
Zeer creatief in oplossingen bedenken | ||
Kan zeer lang doorgaan | ||
Grote fantasie | ||
Vaak angstig | ||
Vroege taalontwikkeling | ||
Begrijpt regels en afspraken | ||
Bewust van andere talen | ||
Alert en opmerkzaam | ||
Bakken energie | ||
Noteer hier het aantal keren JA en aantal keren NEEN |
Bronnen
Kingore, B. (2004). High Achiever, Gifted Learner, Creative Learner. Understanding Our Gifted.
Sternberg, R. & Ambrose, D. (Eds.), (2021). Conceptions of Giftedness and Talents.
Szabos, J. (1989). Bright child, gifted learner. Challenge, 34. Good Apple. Via M.O.O.I.Begaafd – http://www.everyoneweb.com/mooibegaafd/
Hoogbegaafd opvoeden = een (fijne) uitdaging
Omdat we dagelijks horen dat ouders zoekende zijn naar handvatten, organiseren we regelmatig oudertrainingen in kleine groep.
Heb je een jong kind in huis dan is De Groeigroep. Deze programma’s brengen hoogbegaafde kinderen samen onder ontwikkelingsgelijken. De nadruk ligt op de socio-emotionele behoeften.
Voor Jongeren hebben we een eigen aanbod op maat, het gaat hier vaak om een combinatie van sociale vaardigheidstraining met studievaardigheden.