in 3 stappen dichter bij de juiste schoolkeuze
Stap 1: jij kent je kind en hebt een helder beeld over wat het nodig heeft om tot leren te komen
Blijf erin geloven dat jij als ouder je kind het beste kent! Is je kind een doener of net een denker? Wat brengt je zoon of dochter in beweging, in vervoering?
Sommige kinderen hebben veel structuur nodig die buiten hen wordt aangebracht, die hebben vaker nood aan een meer geregelde aanpak. Ze gaan niet graag op zoek naar wat mag en kan, zij willen duidelijkheid en liefst opgelegd. Kies voor dit kind liever een traditionele onderwijsvorm bij een leerkracht die duidelijk en wat streng is in de omgang.
Andere kinderen houden ervan om op ontdekking te gaan, liefst ongebreideld. Ze klappen dicht als ze niet helemaal vanuit zichzelf mogen verkennen. Een opgelegd werkje geeft ze stress, dan is het nooit zoals het model. Kies voor een ervaringsgerichte aanpak als je kind houdt van zelf doen en actief op ontdekking gaat. Je kind denkt graag out of the box, gaat actief op zoek naar oplossingen. Het brengt spontaan ideeën aan en vindt het leuk om alles te doorgronden (van duikboten tot de natuur en wat er onder de aarde leeft).
In de kleuterklas worden heel wat activiteiten aangeboden, men noemt het vaak differentiëren. Toch wil ik wat nuance aanbrengen zodat jij kritisch kan kijken naar de werking. Differentiëren bij hoogbegaafden zit hem niet alleen in het gevarieerde aanbod, het betekent evenzeer dat er naar boven toe wordt afgeweken van het aanbod. Kinderen krijgen een afgestemd aanbod op hun mogelijkheden van het moment. Met differentiatie bij hoogbegaafdheid wordt dus bedoeld dat het kind een beter afgestemd leeraanbod krijgt. Vraag ernaar in je kennismaking!
Voorbereiding op het eerste contact: schrijf uit hoe jij je kind zou voorstellen aan een vreemde, wees uitgebreid. Observeer en bespreek met je partner, grootouders, …
Stap 2: surf the Internet… Google is your friend, maar beperk je niet tot het virtuele en spreek mensen aan
Zoek scholen in je buurt, houd rekening met bereikbaarheid want je bent voor een aantal jaren vertrokken. Elke school heeft tegenwoordig een website, dus dat is alvast het eerste uithangbord. Helaas merk ik steeds weer dat websites – niet zoals die van mij – vaak statisch zijn. Men heeft dan wel een aanbod voor hoogbegaafden maar dat blijkt niet op de website te staan…
Het internet is dus je eerste stap in de zoektocht, maar houd je niet in en spreek mensen aan. Bel of mail mij gerust met je vraag naar mogelijk scholen in jouw buurt.
Maak een afspraak, ga naar de opendeurdagen, spreek ouders aan, ga langs tijdens de lesuren (vraag wel even of dat OK is), … DOEN!
Bespreek daarna grondig je ervaringen, je gevoel en eerste indruk. Maar ook hoe jij denkt dat jou kind in deze school thuishoort.
Stap 3: leg alle info naast elkaar en prik een school
Een paar handvatten voor jou als ouder om een school correcter in te kunnen schatten, met het oog op het beantwoorden van deze vraag: is dit de school voor mijn kind?
-
Aantal kinderen per klas
-
voor hoogbegaafde (en dus ook gevoelige) kinderen is het aantal kinderen op zich niet zozeer de factor, wel hoe de klas wordt georganiseerd;
-
bij erg jonge kinderen (2j voor op kalenderleeftijd) kies je beter wel voor een kleine klas;
-
Wie staat voor de klas
-
voel de klik met jou en je kind;
-
wat deze leerkracht voor jouw kind zal doen om het tegemoet te komen en tot leren te krijgen;
-
Staat hoogbegaafdheid in het zorgbeleid?
-
de prestatie mag hoog liggen, mits er ook zorg is;
-
hoogbegaafdheid is een zorg, bekijk wat deze school daarvoor aanbiedt;
-
voel jij dat er openheid is om jouw kind te bespreken en ervaar je dat er kennis van zaken is?
Een paar good practices van scholen:
- Wij nodigen de ouders uit voor het begin van het schooljaar voor een gesprek. Zo leren wij de noden van het kind beter kennen, nog voor wij van start gaan. (secundair)
- Wij vragen toestemming aan de ouders om het kind in onze HB-werking te mogen opnemen en wat hun eventuele bedenkingen daarbij zijn. (lager en secundair)
- Het kind krijgt 2 keer per week een coaching moment waarin we leren leren aanpakken op maat en we bespreken het welbevinden. (secundair)
- De zorgjuf heeft vaste spreekuren waarop het kind zich kan aanmelden met vragen of voor een gesprek, dit naast 3u kangoeroeklas en binnenklasdifferentiatie. (lager)
- Ouders worden nauw betrokken, maar wij spreken de leerling ook steeds rechtstreeks aan. (lager en secundair)
- Wij werken zoveel mogelijk op maat, zoeken samen met het team naar hoe wij dit kind tot leren kunnen brengen. Externe deskundigen zijn welkom. (lager, secundair)
Ze bestaan dus zeker, de scholen die – zonder daar veel reclame voor te maken –
krachtig bezig zijn met hoogbegaafde kinderen.