Ouders van onderpresteerders: hier is een toolkit voor jou!

Onderpresteren blijkt een hardnekkig probleem dat menig ouder slapeloze nachten bezorgt. In de aanpak van onderpresteren, zeker bij slimme onderpresteerders, wordt vaak nog zeer vaag ingegrepen waardoor deze jongere nog steeds niet geholpen blijkt én alvast nog niet tot betere prestaties wordt. Tot groot ongenoegen van alle partijen, leerkrachten, ouders én de jonge onderpresteerder.

Een toolkit voor ouders van onderpresteerders

In ons boek Slim onderpresteren aanpakken hebben Ophélie en ik alvast een groot aantal doelgerichte tips verwerkt die het onderpresteren slim doen aanpakken. Het werkt, dat weten we. We startten vanuit onze eigen praktijkervaring met onderpresteerders en hoe zij ons vertelden dat onze aanpak snel het juiste resultaat gaf. Samen ontwikkelden we een typologie die als communicatietool kon ingezet worden bij een slimme aanpak van onderpresteren. De onderpresteerders gaven ons immers aan:

“Men heeft nooit naar mij geluisterd! Ik kreeg steeds maar tips en probeerde die aanvankelijk ook braaf uit, maar niets hielp. Je maakt het zo concreet, het is een echte handleiding voor me.”

Wat maakt de ouders van onderpresteerders ongerust?

Onderpresteerders lijken voor school niets te doen, ouders laten me weten dat hun zoon wel elke dag naar zijn kamer vertrekt maar dat ze er niet zeker van zijn dat hij überhaupt iets doet voor school. Een andere ouder meent te weten dat haar kind wel degelijk werkt voor school, maar het levert eigenlijk niet genoeg op. De resultaten blijven laag. Nog een ouder verteld me dat ze haar kind heeft opgevraagd en die kende echt alles, de toetspunten toonden alsnog maar 55%.

En dan is er die ouder die met veel bezorgheid in de stem zegt dat hij merkt dat zijn zoon zich tevreden lijkt te stellen met 50 op 100, maar dat hij hem niet gelooft. Het maakt hem ongerust, want ooit wil zoonlief misschien wel betere punten en dan zal het ook niet lukken. Hoe kan hij helpen?

In de zaal zitten ouders die aangeven dat zij de leerstof niet meer kunnen opvragen, want zij snappen het allemaal niet wat nu wordt aangebracht in de klas. Anderen laten weten dat zij wel nog een poging ondernemen maar dat dit gegarandeerd tot discussie leidt tussen ouder en kind.

Een alerte ouder piept bijna dat zij merkt dat haar zoon er lijkt op te rekenen dat zij samen met hem studeert, hij is 17 en ze vraagt zich voorzichtig af of dit nog normaal is. Hij kan het niet alleen…

Waarom kan deze slimme jongere niet studeren?

Het klopt dat onderpresteerder niet weten HOE zij de studie moeten aanpakken, organiseren, rond krijgen. Daar kunnen wij – ouders, begeleiders en leerkrachten – echt wel bij helpen. Een slimme onderpresteerder heeft lange tijd weinig tot niets hoeven te doen voor school, het ging als vanzelf. Te kennen leerstof verscheen als het ware in hun hoofd en opeens lukt dit niet meer. En nu?!

Slimme onderpresteerders hebben behoefte aan concrete studietips, niet zomaar algemeen leren leren van de soort “maak een MindMap” en “lees mijn cursus 3 keer”. Je helpt ze er echt niet mee!

Ik geef je hier een paar echte cadeaus, dus let goed op!

Het vak biologie kun je niet samenvatten, de methodes waarmee gewerkt wordt in de scholen zijn een samenvatting op zich. Wat kun je dan wel doen? Maak een begrippenlijst – die ziet eruit als een woordenlijst – en studeer dat uit je hoofd.

Voor wiskunde is het handig om wel steeds een samenvatting van de theorie te maken én daar ook een voorbeeld oefening bij te studeren. Vergeet dit voorbeeld niet! Het is je recept. Bij het oefeningen maken, kun je best jezelf les geven en dus wijs je jezelf erop wat je moet doen, stap per stap. Ga dus niet zomaar op automatische piloot oefeningen zitten (her)maken.

Wat kun jij als ouder doen voor je slimme onderpresteerder?

Je slimme onderpresteerder vertoont op vlak van schoolse vaardigheden een jonger gedrag, hij heeft immers niet zoals alle andere leerlingen geoefend met studiemethodes. Die had hij toen niet nodig en dus is dit echt nieuw, ook al is hij ondertussen 16 of ouder. Je helpt het beste door actieboodschappen concreet te maken.

Wat werkt niet:

Heb je gestudeerd?

Heb je oefeningen gemaakt?

Wat wel doen:

Vertel eens over je cursus, wat staat daar allemaal in.

Toon je mij eens hoe je zo een oefening moet oplossen.

Plannen en organiseren is naast de ontbrekende studiemethode vaak dé sleutel om tot betere prestaties te komen. Nogal wat onderpresteerders lijken niet te beseffen waartoe een agenda dient en dus is het ook geen eigen instrument, maar iets dat erbij hoort maar niet echt gebruikt hoeft te worden…

Je helpt ze alvast niet door oogluikend toe te laten dat ze gaan uitstellen en uitstellen en uitstellen. Zoek naar een goed medium om overzicht te bewaren. Ik weet het, dat is anno 2017 een ware uitdaging voor de ouders. Vorige week was ik op schooloverleg en bleek daar nog maar eens dat er zowel in de papieren agenda als op Smartschool info wordt gegeven, die is echter niet vervangend en dus vaak aanvullend. Om het helemaal af te maken, wordt ook nog met brieven gewerkt… Krijg jij het nog gedraaid?

Als je met een weekplanning wil werken, dan is het best handig om dit wekelijks met je onderpresteerder door te nemen. Plan de week dus vooruit, elke week weer. Wat staat er op de agenda en waar moeten we rekening mee houden?

Het boek Slim onderpresteren aanpakken (Gevaert & Desmet, 2016) is inmiddels terug verkrijgbaar! Deze keer via eboek, lekker voordelig voor jou 🙂 Je kan het hier verkrijgen

Post Info :
Deel deze post :

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *